Archiwum działu Sztuka



Malarstwo

„Atelier” Courbeta

Gustave Courbet, XIX-wieczny francuski malarz realista, był buntownikiem. Występował zarówno przeciwko polityce kraju, jak i skostniałym kanonom stylu akademickiego.

Malarstwo

„Skały kredowe na Rugii”

Ponad dwa wieki temu Caspar David Friedrich, wybitny przedstawiciel niemieckiego romantyzmu, namalował pejzaż skrywający w sobie wiele znaczeń.

Malarstwo

Rzeź hugenotów

Patrząc na dzieło Édouarda B. Debat-Ponsana, warto się zastanowić, dlaczego w nocy z 23 na 24 sierpnia 1572 r. na ulicach Paryża wymordowano tysiące hugenotów.

Malarstwo

Dirce chrześcijańska

Czy monumentalne dzieło Henryka Siemiradzkiego to jedynie przykład schyłku akademizmu w malarstwie europejskim?

Malarstwo

Dotyk Boga

Michał Anioł Buonarroti, obok Rafaela i Leonarda da Vinci, należał do najwybitniejszych twórców włoskiego renesansu. Sam uważał się przede wszystkim za rzeźbiarza, ale był też architektem, poetą i malarzem.

Malarstwo

Józef Mehoffer i jego „Dziwny ogród”

Józef Mehoffer, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki Młodej Polski, wielokrotnie portretował swoją żonę. Uwielbiał też przebywać wśród bujnej przyrody i czerpać z niej natchnienie. Dał temu wyraz zwłaszcza w „Dziwnym ogrodzie”.

Malarstwo

„Żydówka z pomarańczami”

W latach 1880–1881 Aleksander Gierymski namalował tę kobietę trzykrotnie. Sensacyjna historia reprodukowanego tu obrazu rozpoczyna się w 1944 r., w trakcie powstania warszawskiego. To wówczas „Żydówka z pomarańczami” Aleksandra Gierymskiego, zwana też „Pomarańczarką”, została skradziona z Muzeum Narodowego.

Malarstwo

Autoportret w zielonym bugatti

Tamara Łempicka, rzucająca widzowi spojrzenie z wnętrza modnego auta, skrywała wiele mrocznych sekretów. Ale bez wątpienia ta wyzwolona kobieta umiała wykorzystać każdy atut, aby promować siebie i swoje obrazy.

Literatura: Milan Kundera

Geniusz erotyczno-politycznej narracji

Im więcej czasu będzie mijać od śmierci zmarłego w tych dniach Milana Kundery, tym bardziej jego postać nabierać będzie patriarchalnego symbolu pisarza obydwu części przełamanej na pół Europy.


Redaktor naczelny: Paweł Łepkowski | Edytor: Marta Narocka-Harasz  

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Stale współpracują: Zofia Brzezińska, Robert Cheda, Jacek Cieślak, Zuzanna Dąbrowska, Gaja Hajdarowicz, Grzegorz Hajdarowicz, Mariusz Janik, Krzysztof Kowalski, Hubert Kozieł, Marek Kutarba, Jakub „Gessler” Nowak, Tomasz Nowak, Joanna Matusik, Justyna Olszewska, Marcin Piasecki, Paweł Rochowicz.

©
Wróć na górę